Illustration af blogindlæg: Hvad er en søgemaskine

Hvad er en søgemaskine? Mød de andre søgemaskiner…

[vc_row no_margin=”true” padding_top=”0px” padding_bottom=”0px” border=”none”][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Facebooktwitterlinkedinmail

Hvad er en søgemaskine

En søgemaskine er kort fortalt en utrættelig og høflig assistent til dig som online bruger, der præsenterer dig for de mest relevante resultater ifm. med det du har søgt efter.
Det er i hvert fald intentionen og det ultimative mål for de største og mest velrenommerede søgemaskiner på online markedet i dag.

I Danmark hersker Google. Op imod 90% af alle tekstsøgninger i DK sker gennem Google Search. Så kender du Google, så kender du svaret på hvad er en søgemaskine. Gik du lige og troede…

af Mikkel Hede

28 procent til Bing

Som Seo konsulent er det hverdag at tale om søgemaskiner i flertal. Det sker også i alle søgemaskiners moderland – USA. Her nævnes Yahoo og Bing ofte i flæng med Google, som var det Rip, Rap og Rup.

Derovre i Google’s eget land giver det faktisk god mening. Microsoft’s egen søgemaskine, Bing, råder nemlig over 18% af markedet. Og i virkeligheden mere end det. For Yahoo køber sin search af Bing, og Yahoo’s markedsandel er ca. 10%. Det er 28 procents kamp til stregen til Google![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row no_margin=”true” padding_top=”0px” padding_bottom=”0px” border=”none”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

9-1 til Google

I Danmark findes der ingen opdateret statistik for brugen af søgemaskiner. De sidste tal indikerede, at mindst 90% af alle danskere brugte Google Search og ingen anden søgemaskine, når de søgte på nettet. Det er 9-1 til Google. Så spørger du Google om svar på spørgsmålet hvad er en søgemaskine, så svarer de at det er dem selv!

Derfor handler søgemaskineoptimering her i landet udelukkende om at please Google. Punktum. I hvert fald så længe målmarkedet er Danmark.

Hvis du er indehaver af en virksomhed, der ønsker at målrette indsatsen mod andre lande, så kontakt Seofix. Vi er bredt orienterede i det globale search market, og vi har sproglig ekspertise især indenfor de engelsk talende lande når det gælder seo analyse.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text el_class=”soegemaskiner”]

De tre store søgemaskiner

Hvad er Google?

Hvad er Bing?

Hvad er Yahoo?

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row no_margin=”true” padding_top=”0px” padding_bottom=”0px” border=”none”][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Markedsandele for søgemaskiner globalt

Markedsandele for søgemaskiner globalt pr. november 2013

Google på udebane

Danmark har lagt sig ned for Googles fødder, men sådan ser det faktisk ikke ud i store dele af resten af verdenen. Langt fra.

I Kina for eksempel er Google stort set usynlig. Selvom Google selv gør alt for at please centralkomiteen, så er det indtil videre kun 2% af kineserne, der bruger Google.

En tungtvejende årsag hertil er, at kineserne generelt ser skævt til Google. Ved hjælp af en række censurfiltre sørger Riget i Midten for, at informationssøgning forbliver et internt anliggende med tre dominerende lokale spillere:

Yandex – den russisk bjørn

Med et kig på Rusland, ser billedet lidt anderledes ud. Her holder Putin ikke Google ude med negativ særbehandling som i Kina. Alligevel er Google stadig kun et sidekick til den store russiske søgebjørn, Yandex, som det fremgår af en oversigt fra maj 2014 over de vigtigste aktører på det russiske marked:

Definitionen på hvad er en søgemaskine

Så rent faktisk – hvad er en søgemaskine? … spurgte vi indledningsvis. Er Youtube for eksempel en søgemaskine? Er Facebook en søgemaskine? De fleste vil nok kalde begge mastodonter for sociale medier, men det udelukker ikke, at de også kan være søgemaskiner.

Youtube logoEr Youtube en søgemaskine?

Youtube har mere end en millard månedlige visninger. Psy’s Gangnam Style rundede i 2012 en millard visninger. Og sådan er det muligt at blive ved med milliard- og billard-statistikerne.

Youtube er kun en delmængde af Google, som jo ejes af Youtube.  Alle videoer på Youtube indekseres også i Google-systemet. Der foregår ganske vist masser af søgninger, så snart brugeren er kommet ind på Youtube. Men det samme kan siges om dit website, når dine brugere har fundet ind til dit site. Og er din webside en søgemaskine? Næppe…

Facebook logoEr Facebook en søgemaskine?

Facebook og Google er langtfra gode venner. Duelighedstegnene i Facebook som likes og Edgerank giver ikke nogen særlig link juice i Google-universet.

Facebook er et mere lukket system end Youtube. Google indekserer ikke statusopdateringer på Facebook, og Facebook gør sit for at holde sine data for sig selv og langt væk fra Google.

Internt på Facebook er der dog masser af search. Indførslen af hashtags á la Twitter har suppleret søgemulighederne på Facebook. Men man kan stadig ikke søge på ord og vendinger som på Google, og der er ingen rangordnede søgeresultater. Så er Facebook en søgemaskine?  Ja, mere end Youtube. Og så alligevel nej…

Logo for metasøgemaskine DogpileMetasearch engines – Metasøgemaskiner

Hvis du ikke har lyst til at få dikteret sine søgeresultater af Google, og heller ikke ønsker at gå glip af den søgeteknologi, som Google anvender, så findes der alternativer. Den ene af dem er det rene hundemøg.

Eller rettere sagt Dogpile.com. Det er en af flere såkaldte metasøgemaskiner. Disse maskiner sender de søgeforespørgsler, de får, af sted til adskillige andre søgemaskiner samtidig. Derefter bliver resultaterne fra de mange simultane søgninger samlet på én liste, som den oprindelige indtaster slutteligt præsenteres for.

Logo for søgemaskinen Ask.comDen suspekte søgemaskine

Nogle af søgemaskinerne er det bedst at holde sig langt væk fra. Mange danskere har allerede haft dårlige erfaringer med Ask.com. Den kommer nogle gange ind ad bagvejen som en en værktøjslinje til browsere. Det sker paradoksalt nok hyppigst ved, at brugeren er uopmærksom under nogle af de hyppige java-opdateringer, der skal foretages til højrisiko-applikationen: Nem-Id.

Ask.com sætter sig fast som en sugemalle på alle dine browsere, hvis du glemmer af fravælge Ask.com. Og det er en skam, for søgeresultaterne hos Ask er sjældent særligt relevante, og maskinen er kendt for sin suspekte malware.

Illustration - logo for søgemaskinen DuckduckgoDen skeptiske søgemaskine

Er du generelt skeptisk over for søgemaskiner og deres evindelige snagen i dit privatliv? – så findes der også en søgemaskine for dig. Den hedder DuckDuckGo og bryster sig af ikke at gemme dine søgninger. Det gør Google og de fleste andre søgemaskiner som bekendt i den store stil.

Den væsentligste årsag hertil er givetvis det meget fromme ønske om at levere så præcise og tilfredsstillende søgeresultater som muligt. Men systemet kan misbruges, som de seneste globale overvågningsskandaler som Wikileaks og Edward Snowdons afsløringer har vist. Det har medvirket til at give en “økologisk” søgemaskine som DuckDuckGo fra Pennsylvannia i USA vind i sejlene, selvom søgeandelen stadig er minimal.

Så hvad er en søgemaskine ? Goddamn’!

Måske skulle er det bedst at overlade det sidste ord til “Den store Danske“. Ifølge den er en søgemaskine:

“…et computerprogram, der gennemsøger og indekserer sider på Internettet for dermed at gøre det muligt for brugere at søge efter vilkårlige ord vha. det opbyggede indeks…”

Er det mere præcist? Måske…

Hvad er en søgemaskine hos Seofix?

For os på Seofix er søgemaskiner først og fremmest Google, selvom vi til enhver tid er parate til at udvide begrebet. For det første anbefales det at sociale medier og søgninger er en vigtig del af optimeringsstrategien. For det andet – Baidu og Yandex? BRING IT ON![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]