Synlighed på Google i en post Panda-æra
[feather_share]
Pandaen er løs! Google kan godt lide nuttede kæledyr som maskotter for deres frygtede opdateringer. I 2012 år var det pingvinen, som spredte webdød og ødelæggelse for suspekte sites. Året før det var det den kinesiske bambusgumler, der lagde navn til en større opdatering af Googles søgealgoritme. Google kommer jævnligt med opdateringer til deres Panda. Den sidste gennemgribende var i april. Siden da har mange virksomheder oplevet et dramatisk fald i deres synlighed på nettet. Nu er støvet ved at lette efter det seneste Google-attack – og hvad var så det egentlig lige, der skete…?
Farvel til side ét
Google har erklæret krig mod tidligere tiders SEO-metoder. Den seneste opdatering af Panda’en, som Google kalder 4.0, har bevirket, at værktøjer og tiltag, som virksomheder tidligere har brugt for at komme i toppen på Googles søgesider, ikke længere har den samme effekt. I værste fald kan den grundige SEO-indsats, man tidligere lagde for dagen, i dag sende virksomhedens hjemmeside ud i internet-glemslen og langt væk fra side ét i de altafgørende søgeresultater – også kaldet SERP’en.
Det er allerede sket for mange virksomheder som oplever, at deres synlighed på nettet er faldet betragteligt, siden Panda 4.0 blev rullet ud.
At være usynlig på Google kan selvsagt være fatalt for en virksomhed. Så hvad skal man så gøre, hvis man gerne vil sikre sin hjemmesides overlevelse? Og ikke mindst – sikre de markedsandele, som synligheden på nettet skaber? Det vender vi tilbage til.
Google gider ikke SPAM
Allerførst skal vi nemlig en tur omkring de ”gamle” tendenser.
Når vi snakker søgemaskineoptimering har fokus i lang tid været på begreber som keywords og linkbuilding. For dem, som har siddet og arbejdet med en stort antal ensartede tekster, som havde til formål at booste et websites ranking, er udtrykket keyword density helt sikkert ikke fremmed.
De seneste år (og især med Panda 4.0-opdateringen tilbage i april) har Google dog strammet op på reglerne for, hvordan man må generere trafik til sin hjemmeside. Det betyder blandt andet, at man straffer de firmaer, som blot spammer nettet med intetsigende tekster for at generere en masse søgeord og dermed synlighed på kort sigt.
De bliver efter Panda-opdateringen i højere grad opdaget af Googles ”SPAM-politi”, og så er det slut med at ligge på side ét. Med et trylleslag ligger man på side 14, og den opmærksomhed fra læsere, brugere og potentielle kunder, som tidligere gav penge i kassen, er pludselig meget langt væk.
Dovenskaben til livs
Når vi snakker dovenskab, så snakker vi dovenskab set i forhold til den gode kommunikation. Den kommunikation som har et formål, som er velunderbygget, velresearchet og som giver værdi. Det er nemlig netop det, som Google forsøger at få os til at indse, og som de måske også på sin vis forsøger at tvinge os til at agere ud fra – ved hjælp af Panda 4.0. Hvor vi tidligere skrev tekster proppet med bestemte keywords, fordi vi ud fra en teknisk overvejelse kunne regne ud, at et vist antal søgeord ville sende os op på side et, er tiden nu en anden.
Kvalitetsindhold er det nye keyword
Google vil nemlig ikke have, at vi skriver vores indhold for at tækkes – ja, Google. Vi skal i stedet tækkes dem, som vi i virkeligheden bør henvende os til. Nemlig vores læsere, brugere, kunder etc.
Den store søgemaskine, som vi alle tilbeder, vil i stedet have, at vi tilbeder noget helt andet. Nemlig god kommunikation og godt, relevant indhold. Slut skal det være med irrelevante links, som ingen steder fører hen, ingen meningsløse tekster som kun er skrevet for at proppe så mange keywords ind som muligt.
Til gengæld vil vi have indhold, hvor der er kælet for detaljen. Indlejrede videoer med tekstbeskrivelser og links til relevante og beslægtede sider, som giver merværdi til brugeren. Relevant linkbuilding, som naturligt opstår, når man kender sin målgruppe og møder dem der, hvor de befinder sig. Så er det, at målgruppen for alvor begynder at give noget igen. Google vil kort sagt have den gode brugeroplevelse i fokus.
Så er det op til os, om vi vil lege med.
Få hjælp til SEO optimeret indhold
Seofix er eksperter i at skrive tekster med indhold og værdi, som samtidig er SEO optimeret efter alle kunstens regler. Vi kalder det SEO tekster eller landingssider, men vi kunne også bare kalde det artikler.
Vi har medarbejdere med journalistisk baggrund, så vi er også skrappe til research. Derfor kan vi skrive om det indhold og de produkter, du er specialiseret i, som havde du selv skrevet det.
Kontakt Seofix for en snak om dit behov for meningsfuld tekstproduktion, som søgemaskinerne kan lide.