Facebook Pages: Promovering forbudt!
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text][feather_share]
af Lise Merrild
Facebook Pages update af 15. januar 2015 – Hvad kommer ændringen til at betyde for din Facebook Page?
Ny Facebook algortime
D.15. januar 2015 indfører Facebook en ny algoritme, der vil komme til at have store konsekvenser for brugen af Facebook Pages.
Facebook har besluttet at slå ned på Facebook Pages, der bruges som reklame-søjle og har derfor besluttet at fra 15. januar 2015 vil posts med ren reklame-indhold blive skjult for 80% flere følgere.
Gennemsnitligt er det i forvejen kun ca. 10% af dine følgere, der i første omgang ser din post, når den sendes ud (læs mere om dette her). Det vil sige, at det efter 15 januar kun vil være 2%, der vil se dine posts, hvis de har kommercielt indhold.
Facebook har meldt ud, at ændringen sker på baggrund af en større fokusgruppeundersøgelse, der viste at folk var trætte af den tætte strøm af reklamer, de så på Facebook. Her udmelder Facebook, at størstedelen kom fra Facebook Pages – ikke Facebook ads.
Hvad betyder det så for din Facebook Page?
Forhåbentligt slet intet, for du har for længe siden lært, at Facebook Pages bruges til branding og direkte kontakt med kunder – så du er selvfølgelig for længst holdt op med at poste reklamer.
Hvis dette ikke er tilfældet, står du overfor et valg:
Valg eller fravalg af Facebook Pages.
Det kan for langt de fleste virksomheder kun betale sig at have en Facebook Page. Kunder i dag forventer, at din virksomhed kan findes på nettet – og hvis ikke, mister du en stor mængde kredibilitet og opmærksomhed.
At din virksomhed er synlig på nettet og kommunikerer aktivt, er et stærkt redskab til at skabe en forbindelse til dine kunder, som handler om meget mere end konvertering.
Brugen af Facebook Pages er et led i at praktisere marketing frem for salg, og vil i sidste ende være med til at skabe en tillid mellem din virksomhed og dine kunder, der vil give kunderne lyst til at købe dit produkt igen, anbefale din virksomhed og fravælge konkurrenter.
Ud over dette er Facebook Pages en fantastisk mulighed for at fortælle dine kunder, præcist hvad din virksomhed står for, og hvad den kan. Facebook Pages er branding.
Der er altså rigelig grund til ikke droppe ideen om Facebook. Men hvad gør du så?
Det der skal til er en totalt omlægning af strategi for brug af Facebook Pages, hvor det vigtigste skridt er at holde op med at tænke salg og i stedet begynde at tænke marketing.
Facebook er en social platform, som folk fra hele verden besøger, for at holde kontakt med venner, familie og bekendte.
For at udnytte Facebook Pages bedst, skal du derfor tænke på dine kunder som venner og lave opdateringer, der passer til denne opfattelse.
Skriv i et venligt, uhøjtideligt sprog, men vær ikke uprofessionel. Man må gerne huske på, at det er en virksomhed, der er tale om – Man må dog også gerne have en fornemmelse af, at der sidder et rigtigt menneske bag tasterne.
Reglerne ændrer sig
Før beskeden om Updaten af 15. januar 2015 kom ud, talte man indenfor de sociale medier om “Rule of thirds”, som gik ud på at dele hhv.:
- ⅓ Interessante links til blogs, billeder, videoer etc.
- ⅓ Eget content så som blogs, billeder, videoer etc.
- ⅓ promovering så som reklamer, tilbud etc.
Efter vi nu har fået beskeden om opdateringen, må man tage den sidste ⅓ væk og lave “Rule of thirds” om til “Rule of twos”.
Del derfor 50/50 mellem interessante links til andres blogs, billeder videoer etc. og dine egne blogs, billeder, videoer etc.
Lad dig ikke slå ud
Når det gælder Facebooks ændringer af Facebook Pages, er det let at blive frustreret og nedslået. Men det nytter ikke noget. Tag i stedet teten i den anden hånd og løb.
Det er let at hidse sig op og beskylde Facebook for “bare at ville tjene mere på ads”. Men det får du intet ud af. Vælg i stedet at acceptere forandringerne, og ret så ind efter dem.
Der er intet der hedder gratis promovering, men du kan lære at bruge Facebook Pages så effektivt, at det bliver den billigste promovering, du kan få.
Hvis du gerne vil vide mere om ændringerne af 15. januar 2015 og lære hvordan du kan lægge en tilpasset marketingsstrategi, så kan du kontakte SEOfix og bestille et Facebook kursus her[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row no_margin=”true” padding_top=”0px” padding_bottom=”0px” border=”none”][vc_column width=”1/1″][vc_column_text][mc4wp_form][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]