SEO for SMV’er – Små og Mellemstore Virksomheder
SEO for SMV’er
[feather_share]
Det er dejligt at arbejde med SEO for SMV’ere. Det er ikke længere, som i den mørke online middelalder, hvor SEO i bedste fald blev opfattet som spild af tid.
Det er i dag essentielt for SMV’ere at de er godt ranket i lokale søgeresultater. Alligevel bliver SEO for SMV’er ofte nedprioriteret. Det forstår vi godt. Der skal jo skrives fakturaer, tales med kunder, rejses ud på messer etc. Derfor kan det i mange tilfælde betale sig for SMV’ere at overlade SEO-optimeringen til SEO-bureauer som Seofix.
SEO for SMV’er er mere og mere relevant i det nuværende forretningsklima, da internettet i større og større grad bliver den foretrukne platform i vores beslutningsprocesser.
Kun én vej for danskernes netforbrug – OP!
Tal fra dansk statistisk viser, at 86% af de danske internetbrugere anvender nettet til at finde information om varer og tjenester eller til at sammenligne priser. Samtidig har 78 % af den danske befolkning handlet på internettet i 2014, i modsætning til 42 % i 2004.
SEO for SMV’er mere relevant i fremtiden
SEO for SMV’er vil i fremtiden bliver endnu mere essentielt. Det vil Googles kommende Pigeon opdatering sørge for. Denne opdatering af søgealgoritmen vil primært få effekt på lokale søgeforespørgsler. Derfor vil den have store konsekvenser for netop lokalt funderede SMV’er og måden de præsenteres i søgeresultaterne.
Pigeon er indtil videre kun rullet ud i USA, Storbritannien, Australien og Canada. Den forventes at blive implementeret i flere lande – herunder Danmark – i den nærmeste fremtid. Du kan læse mer om følgevirkningerne fra Pigeon opdateringen for lokale virksomheder i USA Her
Begrænset digital fokus
Det er derfor blevet endnu mere vigtigt for SMV’er at have en digital tilstedeværelse og et fokus på søgemaskineoptimering. På trods af dette viser en undersøgelse foretaget af Eniro, at små og mellemstore virksomheder tøver med online markedsføring.
I dette indlæg vil vi derfor præsentere nogle råd som SMV-ejere kan bruge som base til at danne et solidt grundlag for senere søgemaskineoptimering.
Brugen af billeder på hjemmesiderne
Det er vigtigt, at hjemmesiden er opbygget korrekt.
Den største fejltagelse – som de fleste SMV’er dog har spottet – er at opbygge hjemmesiden i flash eller med billeder, som ikke udstyres med beskrivende tekst. Søgemaskinerne kan i disse tilfælde ikke læse indholdet med de ’spiders’, som de sender ud for at vurdere og rangere siderne.
Lad os sige, at du som SMV-ejer har en lille café. Har du så uploadet et billede af din menu, f.eks. i form af en .pdf eller .jpeg. I de tilfælde vil søgemaskinerne se en blank side, når de kommer forbi for at analysere hjemmesiden, og derfor vil siden blive ranket lavt i den organiske (gratis) søgning i Google og andre søgemaskiner.
Kontaktinformationer og praktiske informationer
Glem aldrig, at endemålet med din hjemmeside er at tjene penge og skabe værdi for din virksomhed. Sørg derfor for, at firmaets informationer altid er up-to-date og synlig på siden. Dette kan f. eks. være:
• Telefonnummer
• E-mail
• Åbningstider
• Events
Hav gerne ting som f. eks dit telefonnummer synligt på samtlige sider, så kunden altid har en mulighed for at kontakte dig. Dette er specielt vigtigt for små og mellemstore virksomheder med et lokalt målgruppefokus.
Målgruppe identificering
Det er vigtigt for små og mellemstore virksomheder at identificere målgruppen for at kunne optimere SEO-indsatsen. Find ud af, hvad din målgruppe er interesseret i og hvilke behov, de har. Det kan gøres igennem grundig analyse af søgetrafikken på din hjemmeside og igennem en tilbundsgående konkurrentanalyse.
Opbyg derefter din hjemmeside på baggrund af disse oplysninger. Ved at bygge din hjemmeside efter din målgruppes behov og på baggrund af de søgeord/keywords, de bruger i deres søgninger, bliver din side hos søgemaskinerne set på som relevant for din målgruppe, og det vil give dig en højere placering.
Analyseredskaberne kan med stor fordel kombineres med en hands-on undersøgelse af virksomhedens interaktion med kunden. Hvis vi igen bruger café-eksemplet, så er det værd at undersøge typiske behov for målgruppen og sørge for at disse er fremtrædende på hjemmeside. Dette kunne være:
• Åbningstider
• Menu
• Wifi-muligheder
• Adresse
Det kunne også være, at der er en speciel ting på menuen, som er meget populær, eller som caféen ligefrem er kendt for. Hvis det er tilfældet, så sørg for, at denne ting er fremtrædende på din side.
Content is King
Hvis man har begrænset, irrelevant eller meget lidt indhold på sine hjemmesider, så vil man få en lavere placering i Googles organiske søgeresultater. Dette kunne f. eks. være:
• Meget få faner eller sider
• Begrænset tekst og information på faner og sider
• Fanerne og siderne indeholder irrelevant indhold
Samtidigt er det vigtigt, at man kontinuerligt genererer og publicerer indhold, der er relevant for den identificerede målgruppe. Dette skal man gøre, fordi at søgemaskinerne rangerer sider, der har meget relevant indhold for den målgrupperne, som de interagerer med, højt i deres organiske resultater.
Seofix stiller sig altid til rådighed for en opklarende samtale på 77 33 42 77 eller et uforpligtende besøg, hvor vi kan løbe igennem nogle af de muligheder for at forbedre SEO for SMV’er. Du kan også bruge vores kontaktformular.