Illustration til featured image på Blogpost om Facebook og Edgerank

Facebook likes og EdgeRank – Den usynlige dræber

[feather_share]

Hvofor det er så farligt at købe sig til Facebook likes og hvordan EdgeRank kan underminere din Facebook page

af Lise Merrild

Sociale medier som marketingsredskab er så småt begyndt at blive en sandhed i Danmark – ligesom de har været det i USA i mange år.

Mange bruger dog de sociale medier uhensigtsmæssigt og oplever som resultat meget lidt, eller slet ingen aktivitet.

Den måske vigtigste spiller i denne sammenhæng hedder EdgeRank. Et system, der potentielt set kan dræbe en Facebook page med manglende aktivitet.

Hvad er EdgeRank?

Kort sagt er EdgeRank et system, Facebook bruger, til at bestemme hvem og hvor mange, der skal se dine posts. Facebook gør ikke dette for at genere dig, men for at forsøge at sikre, at der er aktivitet på pages.

EdgeRank kan og vil straffe dig for manglende aktivitet. Især hvis du har en stor gruppe inaktive følgere!

Pyramide diagram. Rangerende fra mest aktive til mindst aktiveEdgeRank og Facebook likes

Har du nogensinde været fristet af muligheden for at købe Facebook likes? Måske endda så fristet, at du rent faktisk har gjort det? Det kan være en farlig affære, når EdgeRank er involveret.

Når du poster en status, ryger den først ud til de af dine følgere, der normalt udviser mest aktivitet på siden.

Når de så liker, deler eller kommenterer, ryger din post ud til en ny gruppe af følgere; de næst mest aktive. Sådan bliver pyramiden ved – såfremt der er aktivitet på din page.

Købte Facebook likes gør ondt

Problemet opstår, hvis du har en hel masse følgere, der aldrig er aktive. Det vil skabe en form for stopklods i pyramiden og sørge for, at færre og færre får muligheden for at se dine posts. Det eneste EdgeRank ser, er nemlig kun et uproportionelt stort antal likes ift. aktivitet – og det får du smæk for.

Af denne grund skal man altid overveje nøje hvorfor og hvordan, man køber likes. Der findes overordnet to måder at købe Facebook likes:

  • Fra udefrakommende part
  • Gennem Facebook annoncering

Købte Facebook likes fra udefrakommende part

Det er såre simpelt: LAD VÆRE! Disse likes vil aldrig gøre andet end at skade din Facebook page. De vil være fra folk, der slet ikke interesserer sig for dig og dit produkt og vil ikke være andet end fyld på din side.

Selvom det kan være fristende at få det til at se ud som om du har mange likes, så vil de gang på gang virke som en stopklods for dig, når du forsøger at række ud til de følgere, der rent faktisk interesserer sig, for det, du laver.

Facebook annonce likes

Det er en lidt mere nuanceret vinkel, vi må tage ift. købte Facebook likes. Facebook er selvsagt ikke interesseret i at være en gene for dig og har helt reelle hensigter med at tilbyde dig købte likes. Der er som udgangspunkt heller ikke noget galt i at købte likes fra Facebook. Men over tid kan købte likes fra Facebook risikere at blive en stor gene for din page.

Når man køber likes på Facebook, køber man en annonce, der er målrettet på at få folk til at like et produkt, de tidligere har vist interesse for. Lad os sige dit produkt er is og lad os kalde det købte like Fie.

Kvinde på Facebook finder en Facebook page at likeFie og din is-page

Når Fie surfer på nettet og leder efter is, opfanger Facebook den information om hendes interesseområde. Da du har købt en annonce fra Facebook, ser Fie en dag dit firma i sit Facebook feed og liker siden.

Problemet opstår, fordi Fie ikke selv har opsøgt din Facebook page.

Sandsynligheden for at Fie udelukkende har liket, fordi hun gerne vil vise omverden, at hun kan li is, men derudover ikke har nogen reel interesse i Facebook pagen, er derfor relativt stor.

Over tid viser det sig, at Fie er en yderst inaktiv bruger, som tilmed stopper med at følge din side i sit feed, men beholder sit like på pagen. Sådan bliver Fie til en prop i dine Facebook likes.

Når man så ganger Fie med 500 har man en stor gruppe af likes, som potentielt set aldrig kommer til at være aktive – og som skaber en barriere mellem dig og dine reelle likes.

Tænk dig om – og lav godt content

Der er selvfølgelig en chance for at dit content er så godt, at Fie får lyst til at blive aktiv følger, inden hun når at trykke ”hide all”. Dette afhænger 100% af din Facebook pages indhold og delbarhed. Så sæt tryk på kreativiteten og giv Facebook den opmærksomhed, den kræver – eller hold dig fra købte likes.