SEO title omregner fra Moz.com

Hvor lang skal en Meta Title være i SEO?

[feather_share]

Af Mikkel Hede

Hvor lang skal en Meta Title være? Det er der mange, der spørger sig selv om i disse dage. Tommelfingerreglen siger 65 enheder. På det seneste er der dog mange webmaster, der har oplevet, at Google spiser af deres Meta Titles. Hvad er det for en mystisk enhedsorm, der er begyndt at husere? Hæng på – så giver Seofix dig svaret.

Har du brug for hurtig og kompetent SEO eller AdWords hjælp? Så kontakt Seofix nu.

SEO Meta Title

65 enheder gælder ikke mere

Meta Title er døren til himmeriget. Den er den vigtigste ranking-faktor, hvis man vil langt op i Googles søgeresultater. Derfor er der god grund til at tage denne forslugne SEO-orm alvorligt.

Seo-ormen har længe været på spil. I flere år var standarden hos Google 7o enheder. Det ændrede sig omkring 2011. I flere år har de skriftkloge derfor doceret: En Meta Title må være op til 65 enheder lang.

Seo blogger anbefaler 65 enheder i SEO titles - Screenshot

Blogpost fra 5 januar 2015

Det er for eksempel den visdom, som den hollandske WordPress SEO-guru Yoast belærer om. I hans SEO plugin “WordPress SEO” er det præcist ved 65 enheder, at ordet WARNING dukker op i store skræmmende, røde bogstaver under skriftfeltet.

Den dag i dag er der også mange velmenende SEO-bloggere, der stadig anbefaler 65 enheder til Meta Title. Det seneste ekempel, jeg har fundet, kan du se på screenshotet her på siden. Blogposten er fra 5 januar 2015.

Men 65 enheder er bare så sidste år…

Trunkering af Meta Titles

Siden Google valgte at gøre Arial-fonten i deres søgeresultater større (13 pixels), har det knebet med pladsen. I dag er 65 enheder ikke længere den gyldne grænse. Det er derimod 512 pixels.

Denne lille ændring fra enheder til pixels vil ofte resultere i, at SEO-ormen æder endelserne i metatitlerne. Beviset på, at ormen har været forbi, er ofte et diskret bidemærke i form af en trunkering:

(…)

Og så er det, at verden ramler sammen for SEO-konsulenterne. Alle i branchen er opflasket til at tænke i enheder, og så skal man lige pludselig til at tænke grafisk. Det er jo det rene anarki! Og hvordan skal man i det hele taget gribe det an?

 Versaler og W’er – bad for SEO!

Det kan af mange årsager være svært at udregne det præcise antal pixels, som en visning i SERP/søgeresultaterne vil lægge beslag på. SEO-ormen kan nemlig spise af enhederne på mange forskellige måder:

  • Google highlighter ofte søgeforespørgslen (Search Querie’en). Det gør, at bogstaverne fylder mere. HAPS! … siger SEO-ormen
  • Brug af store bogstaver som for eksempel i brandet (IKEA, DSB) koster også på pixels-kontoen
  • Nogle bogstaver er mere pixelforslugne end andre. W er “bad for SEO”. I er “good for SEO”

Best practice – Meta Title

Så hvad skal man gøre?

Mindst muligt…

Hvis en sides Meta Title holder sig inden for rammerne af de 65 enheder, så indgår alle ord og keywords i rankingen. Det er værd at tænke på, hvis man har en hjemmeside med hundredevis af ellers veloptimerede sider, og man ikke lige har tiden til at nørde dem alle sammen igennem én gang til.

Fremadrettet bør man dog ændre sit mindset over for Meta Titles på flere forskellige områder.

  • Søgetrafikken er i tiltagende grad på vej over på mobile platforme, og her er pladsen yderligere begrænset. Af den grund er det godt at vænne sig til at fatte sig i korthed.
  • Det ser ikke professionelt ud med en afkappet Meta Title. Nogle brugere vil tænke: Hvad er det for nogle amatører, der ikke har styr på deres tekster?
  • Bliv mindre grådig. Det er godt at vænne sig til at bruge 5-10 enheder mindre end det tilladte. Ligeledes er det godt at udvikle en fornemmelse for versaler, brede ord og highlight. Eller rettere sagt: En overfølsomhed over for disse tekstelementer.

Logo Moz.com - angående Moz' 512 Pixelmaskine512 pixelmaskiner

SEO-branchen har dog allerede udviklet gode redskaber til at teste Meta Titles for pixels. Selv bruger vi på SEOfix.dk 512 pixelmaskinen hos moz.com:

Hvor lang skal en Meta Description være?

Godt spørgsmål. Det er der også blevet forsket i, men knapt så nidkært. Meta Description er af mindre betydning for ranking, i hvert fald hos Google. I SEO beskrivelsen skal man først og fremmest skrive velinformerende og brugervenlig tekst. Alligevel er der ingen SEO konsulenter med respekt for sig selv, der bryder sig om, at SEO-dræbersneglen spiser af deres velordnede salatbede.

SEOfix bruger ingen pixelmaskine på SEO descriptions. Vi er heller ikke bekendt med, at der skulle findes nogen.

Logo for Screaming Frog - Udregner af pixels for Meta Descriptions923 pixels

Vi holder os altid under de anbefalede 156 enheder – og så lidt under. SEO-analysefirmaet Screaming Frog har faktisk regnet ud, hvor mange pixels, der må være i en Meta Descriptions, hvis man vil være nogenlunde sikker på, at Google viser hele ens SEO Description:

923 pixels i SEO decriptions

 Konklusion

Så her er den autoriserede opskrift på den rette længde på Meta Title og Meta Description:

[table id=5 /]