Yahoo directory lukker

Yahoo Directory lukker

Det har været en tid med mange ændringer hos Yahoo. Firmaet har officielt meddelt, at man nedlægger det gamle internet-”bibliotek”, Yahoo Directory.

Yahoo Directory en olding fra ’94

I fredags blev det officielt. Fra den 31. December er Yahoo Directory fortid. Yahoo Directory som tidligere var virksomhedens hjørnesten har været der siden begyndelsen og er efterhånden ved at have 20 år på bagen. Yahoo har luget kraftigt ud i sine produkter på den seneste, og nu er turen altså kommet til en af de ting, som engang definerede Yahoo og gjorde internettet en smule nemmere at overskue i den spæde begyndelse.Var grundlæggende for Yahoo

Yahoo Directory så dagens lys tilbage i 1994. I begyndelsen havde det dog et helt andet navn. Inden Yahoo hed Yahoo, døbte de to skabere, Jerry Yang og David Filo, det nemlig ”Jerry and David’s Guide to the World Wide Web”. Det var en række lister over emner og underemner som kategoriserede og gav et overblik over de mange hjemmesider, som var begyndt at sprede sig på det hastigt voksende internet. I 1995 skiftede virksomheden navn til Yahoo og blev siden en gigant på online-markedet, men nu er det altså kun et spørgsmål om tid, før man gør endeligt op med fortiden.

Blot et af mange ofre

Yahoo Directory er den seneste af mange tjenester som Yahoo har valgt at  nedlægge. Yahoos senior vice president, Jay Rossiter, har udtalt i et blog post, at man har skrottet intet mindre end 60 tjenester og produkter i løbet af de seneste to år.

I denne omgang er det så Yahoo Directory, der må lade livet sammen med to andre produkter. Det ene er Yahoo Education. En internetportal for udannelsesservices. Den anden er Qwiki. En app som kan bruges til at lave korte film og videoer på mobile enheder.

Ny CEO har lagt kursen om

De mange produkter som Yahoo har skrottet i løbet af de seneste to år er røget ud, efter Marissa Mayer er blevet CEO for virksomheden. Efter en karriere hos Google, hvor hun havde flere fremtrædende roller, satte hun sig i juli 2012 i direktørstolen hos Yahoo. Udover et imponerende CV kan den 39-årige direktør bryste sig af at have optrådt på Forbes’ liste over de 100 mest magtfulde kvinder i verden ikke bare en, men to gange. Som nummer 20 i 2012 og som nummer 32 i 2013. Under hendes ledelse har Yahoo lagt en ny strategi med fokus på det mobile marked.

I den forbindelse har man valgt at skære en masse overflødigt fedt fra for derefter at omdirigere ressourcerne.

Der sker i et forsøg på at skabe mere opmærksomhed på færre produkter som skal trække annoncører til. Annoncører som i de senere år har valgt at lægge deres penge hos Google og Facebook.