Konverteringsoptimering skaffer flere kunder med det samme antal besøgende

Konverteringsoptimering skaffer flere kunder med det samme antal besøgende

Konverteringsoptimering – hvad er det?

Konverteringsoptimering er den danske oversættelse af CRO (Conversion Rate Optimization) – og handler om at få flest muligt af de besøgende der navigerer dit website, så de foretager en handling som f.eks. tilmelding til nyhedsbrev eller køb.

Nogle vigtige betegnelser indenfor konverteringsoptimering er:

  1. Call to Action (CTA)
  2. Conversion Funnel(Konverteringstragt)
  3. A/B eller Split test

Call to Action (CTA)
Dette er den primære knap, link eller andet brugerinterface element der beder den besøgende om at foretage en handling der leder til en konvertering. F.eks. en ”Køb nu” knap, en ”Tilmeld her” knap ved en tilmeldingsformular, en ”Download nu” knap på en app landingsside mv.

Har du brug for konverteringsoptimering tuning?

Brug de bedst konverterende landingssider du kan finde

Conversion Funnel(Konverteringstragt)
Dette er den primære sti(eller flow) i brugeroplevelsen hvor de besøgende gennemfører en konvertering. Hos Seofix kunne dette flow være Forside > ”Du starter lige her” knap > Landingsside > ”Klik her for gratis adgang” knap.

A/B eller Split test
Dette betyder at teste en version af en side eller element op imod en anden version af den samme ting. Hvert element bliver målt i effektivitet i sammenligning med et andet. F.eks. den gule knap på Seofix forsiden, imod en grøn knap, imod en blå knap mv. Der bliver kun testet én ting ad gangen under A/B test for at sikre validiteten af resultatet.

En Seofix definition på konverteringsoptimering er derfor:
At forbedre performance af et website målt på handlinger, ved at synliggøre årsagen til det aktuelle antal konverteringer, og optimere på disse baseret på analyse og bruger feedback.

Hvad gør konverteringsoptimering så vigtigt?

Online marketing via SEO, AdWords eller f.eks. sociale medier er en præcis og databaseret disciplin. 1)
Dengang der kun fandtes print medier eller en motiveret sælger præsentation, var det de største marketing budgetter der vandt.
I dag er størstedelen af mennesker på kloden online, og derfor er der massive mængder af data på bruger adfærd – og det bedste af det hele er at de største søgemaskiner leverer disse livsvigtige data(for dit website) helt gratis!
Væk er gætteriet, og ind træder faktuelt datadrevet indsigt med mulighed for veloplyste beslutninger.

Check først udbyttet af din SEO indsats (keyword placering)

Start med disse 6 parametre i konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering er en analytisk tilgang baseret på mangeartede website data, så en lille genvej til succes er at kende de vigtigste parametre når du begynder:

  • Total Conversions(Totale antal konverteringer)
  • Conversion Rate(konverteringsraten)
  • Bounce Rate
  • Exit Rate
  • Average Time on Site
  • Average Page Views

Total Conversions(Totale antal konverteringer)
Dette er det totale antal af besøgende der har foretaget en handling/konvertering til f.eks. nyhedsbrev, køb, download, oprette konto eller hvad der ellers er defineret som en konvertering på websitet.

Conversion Rate(konverteringsraten)
Dette er det totale antal konverteringer divideret med det totale antal besøgende – i en given periode.

Bounce Rate
Dette er den procentdel af besøgende der forlader websitet efter at have set én side og uden at have foretaget en eneste handling. En høj Bounce Rate beviser at der er meget få besøgende der finder det de søger – og derfor forsvinder de øjeblikkeligt. Typisk måler søgemaskinerne Bounce Rate efter et antal sekunders interval for dermed at give de besøgende en chance for at læse nok indhold på siden.

Check din On-Page optimering med det bedste SEO software på markedet.

Exit Rate
Dette er den procentdel af besøgende der forlader websitet efter at have set en specifik side. Denne parameter fortæller også den sidste side en besøgende var på da de forlod websitet. En høj Exit Rate på en specifik side kan betyde at en optimering er anbefalelsesværdig.

Average Time on Site
Dette forklarer hvorlænge besøgende generelt bliver på websitet. Kombineret med en høj Bounce Rate betyder dette at besøgende bliver der alt for kort tid til at foretage de handlinger på websitet som du ønsker.

Average Page Views
Dette forklarer hvormange sider den gennemsnitlige besøgende kigger på, før websitet forlades. Visning af et større antal sider kan betyde større engagement, eller også mangel på fokus og klar kommunikation i konverteringstragten, især hvis der er ingen konverteringer.

En anbefaling fra Seofix er, når du efterhånden bliver fortrolig med konverteringsoptimering så vil du have brug for at kalkulere om udbyttet er indsatsen værd. I starten vil du kunne opleve store ryk eller hop i websitets performance og konvertering selv med små ændringer, og efterhånden vil det kræve større ændringer/ressourcer måske for et noget mindre udbytte. Sæt derfor nogle mål eller ressource begrænsninger på din konverteringsoptimering efterhånden som du lærer mere om udbyttet så du indfrier forventningerne til ROI(Return on Investment).

Få flere nye kunder end dine konkurrenter

Modtag kvalificeret sparring, så du baseret på konverteringsoptimering får flere nye kunder end dine konkurrenter.

Konverter besøgende med de bedste landingssider overhovedet

🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯

| SEO kurser |

| Hvad er SEO |
| Hjemmeside design | CRO |
| SEO | SEO optimering |
| SEO analyse | Søgeoptimering |
| Søgemaskiner elsker SEO | Linkbuilding |

| SEO konsulent |
| Hjemmeside analyse | Søgeordsanalyse |
| Konverteringsoptimering | Test hastighed |
SEO firma | SEO ekspert | SEO bureau |
| Søgemaskineoptimering | SEO tekster |

| SEO kursus København |
| Adwords | SEO kursus |

| SEO nyheder |

🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯

1) Læs mere generelt om markedsføring online

🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯 🎯

Denne og alle andre sider på dette website er underlagt den Disclaimer du kan læse i bunden af siden SEO kurser, der også linker til denne side om konverteringsoptimering.